onsdag 25. januar 2012

Linotrykk

Linotrykk oppgaven var spennende. Vi skulle velge et bilde vi har tatt, så skjære ut bilde på linoplate. Deretter skulle vi rulle maling oppå, og velge et papir å trykke på ved hjelp av en presse. 

Dette bilde valgte jeg:

Vi fikk en linoplate, det vi skulle skjære ut de steder vi skulle markere.

Her er linoplaten min etter jeg hadde skjært:
Her har jeg fått med utstyret vi brukte til å skjære med. Dette var etter jeg hadde skjært bort ganske mye.




Vi malte over platen med gummivalser. Vi hadde forskjellige farger vi kunne bruke.


Vi brukte en trykk maskin til å trykke bildene med:

Vi la papiret vi ville bruke over linoplaten, og kjørte den gjennom maskinen.

Bildene ble seendes ut som dette:
Dette var mitt første trykk. Veldig lite som skjer her.

Her var da mitt første "eksperiment". Jeg skar ut et gjerde, og litt gress. Og litt detaljer på postkassene.



Her hadde jeg skåret ut enda mer. Mer gress og en mur i bunnen av bilde.


Dette var etter min siste utskjæring. Da hadde jeg byttet bort muren med gress.


Jarle Rosseland
Jarle Rosseland ble født 1952 i Bergen, men bor nå i Oslo. Han var elev av faren Inggard Rosseland og studerte ved Silverline Guild Of Artists i Connecticut, USA. Han har stilt ut på en rekke nasjonalmuseer i en flere land.
Bildene hans er veldig typisk nordiske. Han har også vært opptatt av det norrøne.
Jarle Rosseland er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Oslo kommunes samlinger og Bergen billedgalleri. I tillegg har han laget diplomet til Nobels fredspris i 2006.

Her er noen av verkene til Jarle Rosseland:
Nobels fredspris 2006. Laget av Jarle Rosseland.



Her kan man se bilder av Jarle Rosseland, der det preges av nordisk natur.





Her er noen bilder der det går på det norrøne.




1 kommentar:

  1. Gratulerer med en god presentasjon av lino snitt. Lykke til videre. Hilsen Jarle Rosseland

    SvarSlett